ELEGANTIE

V 7, 1-2 e 4: (1) […], expeto cum ratione; […], expeto honesta planeque bona. (2) Unde de rebus expetendis scripsere philosophi, que scilicet peti debent, non autem de appetendis. […]. (4) Quare qui dixit «omnia bonum quoddam appetere videntur»,[1] mallem dixisset expetere

 

[1] Marsico 2013: 229: «incipit della versione latina dell’Etica Nicomachea; nella diffusissima versione medievale di Roberto Grossatesta, rivista da Guglielmo di Moerbeke, si legge: omnis ars et omnis doctrina, similiter autem et actus et electio, bonum quoddam appetere videtur (cfr. Aristoteles Latinus, XXVI 1-3, fasc. IV, ed. R.A. Gauthier, Leiden, Brill 1973, I 1); il testo è pressoché identico nelle versioni di Leonardo Bruni, di Giannozzo Manetti e dell’Argiropulo; Giovanni Bernardo Feliciano impiega expeto, invece di appeto».

DEFINIZIONE

Ricercare in modo conforme a ragione ciò che è onesto e virtuoso

FREQUENZA

  • De vero bono: I 5, 4 («magis expetisse concubitus non tam humanos quam furtivos»). I 15, 2 («Honestas est bonum […], non propter aliud sed propter se ipsum expetendum»). II 15, 1. II 28, 2 («Aristoteles quidem tuus tria bona expetenda […] ut verbis familiaris nostri Leonardi Aretini potissimum utar, qui illius Ethica nuper transtulit in latinum, […]: ‘Honorem vero et voluptatem et omnem mentem atque omnem virtutem tum propter se ipsa expetimus tum propter felicitatem’»). II 28, 3-5 (in riferimento a bona voluptas quae sit requirenda). II 28, 15 («parva lectionis suavitas solumque emolumentum expetitur»). III 5, 2 («Nisi placet de verbo disputare ut aliud sit bonum, aliud propositum, aliud expetendum, aliud eligendum et similia»). III 8, 2 («Ubi sunt qui virtutes propter se dicunt expetendas?»). III 9, 2-3 (in riferimento a bona voluptas quae sit requirenda). III 11, 2 («ex eo quod petierunt acceperunt mercedem suam, ex eo quod non expetierunt mercedem non acceperunt»). III 15, 1. III 20, 1 («Quid enim est quod nos retineat ab expetendis divinis»)
  • Defensio questionum in philosophia: III 11 («ait dubitare se an felicitas sit expetenda propter voluptatem, an voluptas propter felicitatem»). V 7 («ii veras virtutes habent, que non sunt propter se expetende»). V 18, 20 («propter se non expetenda, ergo contraria, idest voluptates propter se expetende sunt et bone, […]profecto iste mundane expetende essent»)
  • De professione religiosorum VI 12: «O egregiam fratrum monachorumque et expetendam vitam»
  • Gesta Ferdinandi: I 4, 3 («cum assit is qualis voto expetendus esset»). III 6, 3 («Quod ad federationem attinet, amicitiam, […] Ladislai caram quidem sibi esse et expetendam»)
  • Epistole XVI 49: «Nunc abs te tuas expeto, ita expecto ut dies horasque numerem»
  • Raudensiane note proemium, 5: «ex quo laudato sue vite adiumenta atque ornamenta expeteret»
  • Antidotum in Facium: I 1, 17 («cuius ultionem ille expetere deberet»). II 8, 22 (cit. De humanae vitae felicitate, Hannoviae 1606, f. 43v: «Cum quidem illa alterius et extrinsece rei causa expetatur»). III 8, 8 («Expetit penas a mortuo Antonio»). III 8, 26 («Quid enim aliud fere expetunt studiosi medicine?»). IV 1, 49 («A quo si hec cause non subessent, optimo iure possem expetere ultionem»)

CORRISPONDENZE

LATINO CLASSICO E TARDO-ANTICO

ThlL V/2: 1691-1700, s.v. expeto riporta che expetere in età classica può voler dire “aspirare a”, “bramare”, “desiderare”, “andare in cerca di” («universe i. q. appetere, cupere, optare […], requirere»). Come si verifica anche per appeto (cfr. ThlL II/1: 283-287, s.v. appeto), anche expetere vanta tra i suoi sinonimi quello di appetere ed è in grado di reggere non solo complementi oggetti honesta planeque bona (requisita cum ratione), ma anche mala atque inhonesta (requisita cum affectu). In età tardo-antica il verbo è per lo più definito tramite i suoi valori secondari oppure come sinonimo di appeto nel senso di “aspirare a qualcosa” (sia cum ratione sia cum affectu), a prescindere dalla natura bona o mala del complemento oggetto.

LATINO MEDIEVALE

L’unico autore a menzionare expetere è Isidoro di Siviglia, il quale in Diff. I 443 (Inter petivit et expetivit) ribadisce come il prefisso intensivo ex conferisca maggior forza all’accezione di “domandare” insita nel semplice petere: «Inter petivit et expetivit. Petivit, pro parum ponitur. Expetivi, pro satis petivit. Et inimicissime ac vehementer adnisus est. Ex enim pro valde ponitur». Di conseguenza, il composto expetere vorrebbe dire “chiedere con insistenza”. I dizionari medievali non individuano particolari difficoltà o novità rispetto al significato del verbo. Ad es. Niermeyer, s.v. expetere: «se rendre à un lieu – to go to a place»; Arnaldi-Smiraglia, s.v. expeto: «requirere», «recuperare», «colere», «petere», «arcessere», «impetrare, obtinere»; Du Cange, s.v. expetere: «obtinere, recuperare»; DMLBS, s.v. expetere: «to seek […] to request […], seek after […] to demand […] to require», «to seek out, go to […]».

LATINO UMANISTICO

Le Ver, s.v. expeto: «demanderrequerre, prier valde petere, postulare, poscere, querere, rogare – componitur ab *ex et *peto .tis». Come si è già visto per appeto, Perotti nel suo Cornu Copiae è l’unico intellettuale a far propria la definizione valliana e a riproporre Nonio, De comp. doctr. II, s.v. expetunt («Expetunt pro volunt»), evidenziando come expetere talvolta possa significare “volere”: «Appeto et expeto, quae ita inter se differunt quod appetimus, hoc est desyderamus, quaecunque libido fert, expetimus duntaxat honesta. Unde de rebus expetendis scripserunt philosophi, hoc est de rebus quae merito optari et perquiri debent. Expetere etiam aliquando pro velle usurpatur». Calepino (s.v. expeto) rimarca l’inconsistenza della polemica di coloro che desiderano differenziare appetere ed expetere: «Falluntur itaque qui differentiam assignant inter appetere et expetere, dicentes expetere cum ratione esse, appetere qualitercumque, expeto bona saneque honesta, appeto vero ex quo appetitus, quae est inmoderata cupiditas. Quod constat falsum in utroque quando ostendere licet et appeto ad bona atque honesta auctores usos fuisse et expeto ad inhonesta atque mala».

NOTA CRITICA

V. sostiene che expetere significhi “cercare di raggiungere in modo conforme a ragione (cum ratione) ciò che è onesto e assolutamente virtuoso (honesta planeque bona)” e specifica che proprio per questo motivo “i filosofi scrissero de rebus expetendis, <cioè> di res che dovevano naturalmente essere ricercate, e non de appetendis” (Eleg. V 7, 2: «Unde de rebus expetendis scripsere philosophi, que scilicet peti debent, non autem de appetendis»). Ad ogni modo, la differenza che V. rileva tra expeto e appeto non trova riscontro in nessuna epoca. Nelle opere l’umanista adopera correttamente expeto, ma, si noti, specialmente in opere filosofiche come il De vero bono, lo abbina a sostantivi come voluptas, bonum, virtus, felicitas etc., mostrandosi coerente rispetto alla sua elaborazione teorica.