ELEGANTIE
V 1, 1: Disco et edisco manifeste differunt. Discere est ut intelligas […]
DEFINIZIONE
Capire
FREQUENZA
- De vero bono: I 2, 1 («cum intelligam me magis discere posse quam docere»). I 7, 1. I 40, 1. II 28, 9-10. II 28, 15. III prefatio, 2
- De libero arbitrio 270: «ut noctem fuisse non tunc dum transiit didici»
- De professione religiosorum VIII 2: «a me discas aliquando quid sit vestra professio»
- De falso credita Constantini donatione VII 26, 26: «Discite a me, inquit Dominus, qui mitis sum et humili corde»
- Ad Alfonsum regem epistola: II 5, 206. II 5, 217
- Gesta Ferdinandi: I 4, 5 («ut discerent homines plus pietatem officiumque in suos esse quam regnum»). I 6, 3. I 19, 8. III 8, 6
- Epistole: XIII 332. XIV 34. XXX 1-2 («Quis sis aut qua conditione quibusve natalibus ex tua epistola non didici, didici solum […]»). L 33
- Epistola contra Bartolum V 22: «hebraicas litteras discere voluisti»
- Raudensiane Note: proemium I 3, 3 («didicerunt, idest ‘catetizati sunt’»). I 14, 46 («nihil aliud faciens, nisi se illa posse discere, que docere vult, indicat»), I 15, 124. II 2, 10. II 5, 56
- Raud. Not. redazione primitiva: IV 57 («rhetoricam discere volentibus obest»). XIII 31. XIII 35. XIV 82. XIV 112. XVI 7. XVI 39
- De reciprocatione sui et suus: LVII 1 («‘sua discentis diligentia’»). LVIII 6 («‘sua est discentis diligentia’»)
- Apologus in Pogium: alta frequenza
- Oratio in principio studii: XIX, 20 («sic accepta lingua latina velut aureo nummo nationes cunta que apud alios scripta erant discere potuerunt et sua vicissim docere»). XXXIII, 14. XXXIX, 34 («disciplinis discendis docendisque»)
- Ars grammatica 32: «utrique ut discere possint»
CORRISPONDENZE
LATINO CLASSICO E TARDO-ANTICO
Per i differenti significati del verbo si rinvia a ThLL s.v. disco (V/1: 1331-1336). Per la riflessione linguistica si segnalano: Varr. Ling. VI 7, 62; Serv. Aen. VIII 321; Non. De comp. doctr. IV, s.v. discere. Da notare la precisazione avanzata da Nonio: «discere est ignotam rem meditando assequi». Di conseguenza, il verbo può essere usato come sinonimo di meditari («meditari est discere, perdoceri»), mentre talvolta potrebbe significare temptare: «Discere, temptare. / Vergilius lib. V (222): et fractis discentem currere remis». ThLL s.v. disco, V/1: 1335 riporta che già in epoca tardo-antica discere comincia a essere confuso con docere.
LATINO MEDIEVALE
Riprendendo la riflessione tardo-antica Isidoro si concentra sulla differentia tra disco e doceo: Diff. I 177 (Inter Disco et doceo: «Discit qui non novit, docet vero qui novit»); si vedano anche I 292 (Inter Indoctum et indocilem); Orig. I 1, 1 (De disciplina et arte). Papias recupera la differentia isidoriana in Elem. s.v. disco («Discere cognoscere: discit qui non noscit; docet vero qui novit»). Hug. Der. D 73, s.v. disco; Johan. Balb. Cath. s.v. disco; Alex. Doctrinale 1228-1229. Si noti che in Du Cange (s.v. discere) al verbo è attribuito il significato di docere (sull’accezione, rara, si veda Forcellini, s.v. disco).
LATINO UMANISTICO
Cornu Copiae (s.v. disco, in lib. I epig. 63, 6) utilizza la definizione di Nonio; Nebrija s.v. disco, lo interpreta come «deprender»; anche Calepino (s.v. disco) riprende l’esegesi di Nonio: «rem ignotam assequor meditando vel ab alio discendo»; Firmin le Ver (s.v. disco) torna a Isidoro e Uguccione: «disco, discis, didici, discitum – .i. cognoscere congnoistre vel scientiam accipere aprendre [Hug. Der. D 73, 1-2] – discit qui non novit, docet vero qui novit [Is. Diff. I 177]».
NOTA CRITICA
V. si concentra sulla differentia tra disco ed edisco (“discere vuol dire capire, intelligas, mentre ediscere imparare a memoria, memoriter amplectaris”). Per spiegare il verbo V. non adopera nessuno dei sinonimi impiegati dai predecessori, né si sofferma sul significato di doceo, evidentemente avvertito come perspicuo (il problema della sovrapposizione del significato dei due verbi, presente nel latino medievale – si veda Corrispondenze – è superato). In altre opere l’umanista specifica implicitamente il significato di disco adoperandolo in contrapposizione proprio a doceo: «nihil aliud faciens, nisi se illa posse discere, que docere vult, indicat» [Raud. Not. I 14, 46]; «Nihil enim gratius apud optimas mentes est quam res egregias cum gloria vel discere vel docere» [Ant. IV 1, 7]; «Aut discere certe vis, aut docere: si discere, silendum est, si docere, ridiculus es» [Ant. IV 2, 22].